Milyen vastag legyen a kocsibeálló beton?
A kocsibeálló beton vastagsága alapvetően attól függ, hogy milyen járművek fogják használni, mekkora terhelés éri a felületet, illetve milyen a talaj szerkezete.
Személyautóhoz ajánlott vastagság
-
12–15 cm vastag betonréteg
Ez a vastagság elegendő egy átlagos személyautó napi terheléséhez.
Kombi, SUV vagy kisbusz esetén
-
15–20 cm betonréteg
A nagyobb tömegű autók miatt érdemes erősíteni a szerkezetet, akár dupla vasalással is.
Teherautó vagy rendszeres nagy terhelés esetén
-
20–25 cm vastag betonréteg
Ipari jellegű terhelésnél a vastagság kritikus, valamint az aljzat előkészítése még nagyobb figyelmet igényel.
Miért fontos a megfelelő vastagság?
-
Csökkenti a repedések kialakulását.
-
Nem lesz egyenetlen süllyedés és a táblatörés.
-
Hosszú távon karbantartásmentes, stabil felületet eredményez.
Milyen betonból készüljön a kocsibeálló?
A választott betontípus nagyban befolyásolja a tartósságot és a kopásállóságot. A kocsibeállók esetében elsősorban az alábbi betonok javasoltak:
C25/30 – a leggyakoribb választás, ha a beton fedett és csapadéktól védett helyen van és nem kerül majd rá útszórósó (még akkor se, ha az autó télen latyakos útról áll rá).
-
Erős és ellenálló beton.
-
Tökéletes kocsibeállók, garázsok és járdák betonozásához.
-
Jó ár-érték arány.
C30/37 – fokozott terheléshez
-
Ha nagyobb teherbírásra van szükség (SUV, kisbusz, utánfutó).
-
Jobb fagyállóság és repedésállóság.
Sóálló, fagyálló beton adalékkal
Ha kültéren és fedetlen helyen lesz a kocsibeálló betonja és jégolvasztó sóval érintkezhet akár úgy, hogy ti sózzátok, akár úgy, hogy rácsöpög a latyakos közútról behordott sós és olvadó folyadék. Különösen ajánlott olyan helyeken, ahol télen rendszeresen sózzák az utat, vagy sok a csapadék és még váltakozva nedves és száraz. Tapolca, Badacsony, Keszthely, Ajka, Veszprém, Balatonfüred, Zánka, Tihany, Csopak, Alsőörs, Felsőörs, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Balatonakarattya, Siófok, Herend, Várpalota, Zirc, Devecser és ezek vonzáskörzeteinek éghajlata miatt a fagyállóság kiemelten fontos, ezért ez a betontípus az, ami garantáltan mindent kibír:
C30/37-XF4-XC4-XK1(H)-16-F3 – Jégolvasztó sóval jelentkező nagymérvű víztelítettséggel párosuló fagyhatásnak és karbonátosodási korróziónak továbbá enyhe, gyalogos forgalomnak és fúvott kerekű járművek koptató hatásának ellenálló betontípus
Vasalás – tényleg szükséges?
A válasz: igen, szinte mindig!
A vasalás ( 6-os de inkább 8-as acélháló vagy betonacél) a következő előnyöket biztosítja:
-
megelőzi a repedéseket,
-
javítja a terhelhetőséget,
-
stabilabb felületet eredményez.
Minimum ajánlott vasalás: 6 mm-es háló, 15×15 cm osztással.
Nagyobb terhelés esetén 8 mm-es háló javasolt.
Fontos, hogy távtartó sámlira, vagy kígyóra tegyétek a hálót:

Hogyan történjen az udvar betonozása? – Lépések
-
Tükör kialakítása
A talajból 20–30 cm mélységet ki kell termelni. -
Alapréteg tömörítése
10–20 cm zúzottkő vagy murva szükséges, gondos tömörítéssel. -
Szigetelés és fóliázás
A víz feljutását gátolja. -
Vasalás elhelyezése
Távtartókkal kell beállítani, hogy ne a földön feküdjön. A „majd kézzel betesszük a helyére betonozás közbe dumát ne fogadd el. A lustaság mindig hibákat szül. -
Beton beöntése és tömörítése
Betonvibrátor használata erősen ajánlott. A legjobb megoldás a rúdvibrátorral történő terítés és vibroléccel való lehúzás. Lehúzást követően seprűzheted is a felületet a jobb tapadás biztosítása érdekében.

Ekkor seprűzés előtt érdemes rotoros simítóval végig menni a felületen.
-
Simítás és párazárás
Megakadályozza a túl gyors kiszáradást. -
Utókezelés (locsolás)
Nyáron 3–7 napig rendszeres vizezés szükséges a repedések elkerülése érdekében. -
Dilatáció
A keresztirányú repedések miatt dilatációt kell képezni, melynek ajánlott kiosztása a lemezszélesség maximum kétszerese, de a legjobb a négyszög keresztmetszetű táblakiosztás.
Kocsibeálló Veszprém megye területén – mire figyelj?
Veszprém megye és környéke talajszerkezete sok helyen kavicsos vagy agyagos, ami jó alapot adhat, de:
-
a fagyhatár és a téli csapadék miatt különösen fontos a jó vízelvezetés,
-
érdemes helyi szakembert hívni a tereprendezés és a beton minőségének meghatározásához,
-
a beton választásánál mindig kérj fagyálló adalékot, mert a téli hőingás nagy terhelést jelent.
Ha kocsibeálló Tapolca környékén készül, a helyi körülmények ismerete plusz biztonságot ad a megfelelő kivitelezéshez.
Gyakori hibák, amiket érdemes elkerülni
-
Túl vékony betonréteg készítése (10 cm alatt).
-
Vasalás kihagyása.
-
Gyenge minőségű vagy nem megfelelő osztályú beton használata.
-
Nem elég tömörített zúzottkő alap.
-
Helyszíni tömörség és teherbírásmérés kihagyása (https://minosegellenorzes.hu/talajmechanika/)
-
Túl gyors száradás (nyári napokon locsolás nélkül).
-
Dilatáció elhagyása
Összegzés
A tartós, repedésmentes és jól terhelhető kocsibeálló titka a megfelelő:
-
betonvastagság (12–20 cm),
-
minőségi beton (C25/30 vagy C30/37),
-
megfelelően tömörített (Trγ>97%) és teherbíró (E2>60 MPa nagy terhelés esetén 80 MPa, Tt<2) fogadóágyazat
-
vasalás,
-
és a gondos előkészítés labormérésekkel kiegészítve.
Legyen szó új építésről vagy felújításról, a minőségi kivitelezés évekre előre biztosítja a kényelmet és az esztétikus megjelenést.
Ha nem vagy biztos a dolgodban, vedd fel velünk a kapcsolatot: 0688999100, vagy írj egy emailt: meolit@meolit.hu segítünk a tervezéstől a megvalósulásig, igény esetén műszaki ellenőrzéssel, építésügyi szakértéssel, vagy akár igazságügyi szakértéssel is.